Home » MEDIA » „Fabryki kontentu” i inne kierunki zmian na polskim rynku prasowym
Wrz
24

Drukowanie dzienników w salonach prasowych, publikowanie informacji na wszelkich dostępnych nośnikach (niezależnie od technologii i urządzenia) oraz pozyskiwanie młodszych i starszych czytelników dzięki treści a nie tylko formie – to tylko niektóre
ze zmian, jakie przewidują na rynku prasowym eksperci wypowiadający się w raporcie specjalnym PRASA 2010 miesięcznika MMP. Ponadto raport prezentuje tegorocznych zdobywców tytułów: Redaktor Naczelny Roku, Magazyn Roku, Menedżer Roku
oraz Wydawca – wyróżnienie.

We wrześniowym numerze miesięcznika MMP (Media & Marketing Polska – najstarszy ogólnopolski magazyn poświęcony mediom, reklamie i marketingowi) ukazał się raport specjalny PRASA 2010 poświęcony sytuacji na rynku prasowo-reklamowym. Tą wyjątkową publikację ekspercką przygotował zespół pod kierownictwem Marzenny Reyher – redaktor naczelnej MMP i Joanny Dziwisińskiej – eksperta od rynku prasowego w Polsce. Ich rozmówcami byli przedstawiciele największych wydawnictw i platform mediowo-reklamowych.
Raport składa się z czterech części i dostarcza wielu cennych informacji, zarówno dla graczy na rynku prasowym, jak też dla reklamodawców i agencji Public Relations, prowadzących relacje z mediami
dla swoich klientów.

W jednej z części raport prezentuje zdobywców tytułów: Magazyn Roku, Redaktor Naczelny Roku, Menedżer Roku i Wydawca (wyróżnienie). Magazynem Roku został miesięcznik „Zwierciadło”.

Jego redaktor naczelna, Manana Chyb, przyznaje, że pismo jako jedno z nielicznych zanotowało w minionym roku wzrost sprzedaży, wpływów z reklamy i rozpoznawalności marki na rynku medialnym. Tytuł Redaktora Naczelnego Roku przypadł Piotrowi Zacharze, pełniącemu tę funkcję w miesięczniku „InStyle”. Prowadzony przez niego magazyn poświęcony modzie z wyższej półki również odnotował dynamikę wzrostu sprzedaży, co jest dowodem na to, „że w czasach trudnych jest popyt na magazyn promujący drogie kreacje” (cytat z raportu, s. 53) i pokazuje jak bardzo zmieniło się nasze społeczeństwo i potrzeby czytelniczek tytułu.

Kolejną nagrodzoną przez zespół MMP postacią jest Menedżer Roku – Krystyna Jarosz, szefowa biura reklamy „Polityki”. – To konsekwentna w swych działaniach pasjonatka, błyskawicznie reagująca na potrzeby reklamodawców i klientów – mówi o pani Jarosz Juliusz Donajski, prezes wydawnictwa VFP Communications i pomysłodawca raportu.
Wyróżnienie dla Wydawcy otrzymała z kolei Agora S.A. Spółka jako jedna z pierwszych w Polsce walczy z nielegalnym zapożyczaniem kontentu (treści) przez inne media oraz – nadążając za światowymi trendami – przygotowuje treści dostępne dla czytelników i użytkowników internetu na wiele różnych sposobów.

Jak zapewniają rozmówcy Joanny Dziwisińskiej, przyszłość prasy wcale nie stoi pod znakiem zapytania. To era odbiorców, nie dostawców; czas, by wychowywać czytelników do nowych treści i nowego sposobu ich podawania; czas pakietów wydawniczych i upustów reklamowych, ale i „fabryk kontentów” dopasowanych do indywidualnego czytelnika i widza, przekonują w raporcie PRASA 2010 m.in. Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej ZPR S.A., Ewa Redel, wiceprezes Edipresse Polska oraz przedstawiciele reklamodawców i domów mediowych.

Pełna analiza sytuacji na rynku, wraz z danymi liczbowymi na temat tytułów notujących największe zwyżki i spadki oraz informacjami o zmianach właścicielsko-kadrowych w polskiej prasie dostępna jest we wrześniowym numerze miesięcznika MMP.

, ,

Comments are closed.