Home » Artykuły, MARKETING » Nowe kanały komunikacji, które trzeba wykorzystać
Gru
12

W dzisiejszych czasach telefon komórkowy posiada niemal każdy, a urządzenia mobilne stają się coraz bardziej inteligentne. Potencjał urządzeń mobilnych zauważyli także marketerzy. Od SMSów po mobilne aplikacje – istnieje całe mnóstwo możliwości dotarcia do konsumentów.

Marketing mobilny kiedyś i dziś

W 2000 roku, firma Railtrack była jedną z pierwszych firm w Wielkiej Brytanii wysyłających tekstowe wiadomości na komórki swoich klientów. Od tamtego czasu, Mobile marketing przeszedł długą drogę rozwoju. Obecnie istnieje złożony i dynamiczny krajobraz oraz wiele możliwości wdrażania marki.

Funkcjonowanie wielu operatorów telefonii komórkowej oraz producentów urządzeń mobilnych, a także niedawne pojawienie się smartfonów – np. Apple iPhone – i dedykowanych systemów dla urządzeń mobilnych (np. Google Android), doprowadziły do powstania rozbudowanego i bardzo dynamicznego środowiska, które stawia wiele wyzwań dla marek chcących wykorzystać je jako kanał marketingowy.

Mobilne kanały komunikacji wreszcie zaczynają funkcjonować, jako realne i ważne elementy marketingu mix. Wejście nowych marek na rynek jest coraz prostsze. Problemem może okazać się jedynie zapewnienie prawidłowego funkcjonowania stron i aplikacji na różnych urządzeniach. Istnieje jednak wiele rozwiązań tego problemu. Od usług wykrywających rodzaj urządzenia, po możliwość przetestowania działania stron lub aplikacji na różnych grupach urządzeń. Mimo wszystko jest to dość proste medium, w którym zestaw umiejętności marketerów jest niezwykle istotny.

Do tej pory, poruszanie się po rynku reklamy mobilnej było utrudnione poprzez brak wiarygodnych informacji o całej branży oraz o tym jak konsumenci używają mobilnego Internetu. Firmy zaczęły badać rynek. Projekt Mobile Media Metrics, którego premiera miała miejsce w lutym 2010 roku jest jednym z przykładów tego typu działań. W Mobile Media Metrics, uczestniczą m. in. O2, Vodafone, Orange, T-Mobile, 3UK. Tak duże zainteresowanie rynkiem mobilnej reklamy uwidacznia tkwiący w nim potencjał.

Rozważając wykorzystanie narzędzi marketingu mobilnego, należy pamiętać, że głównym celem tego typu działań jest pozyskanie klienta oraz utrzymanie i tworzenie marki.  Narzędzia mobilne to nie reklama telewizyjna, czy pocztowa. Wymagają odmiennego podejścia. Komunikacja powinna być kontekstowa – tworzona w oparciu o: czas, miejsce i potrzebę konsumenta – i kierowana indywidualnie. Powinna opierać się o dane demograficzne takie jak wiek i płeć. Na uwagę zasługuję także takt, iż konsumenci chętniej uczestniczą w kampaniach reklamowych, gdy wyrażą na to zgodę. Aby efektywnie wykorzystywać potencjał marketingu mobilnego, należy zrozumieć preferencję konsumentów i mieć na uwadze poszanowanie ich prywatności.

Stary, dobry SMS

Proste kampanie SMS są często pierwszym sposobem zetknięcia się marki z marketingiem mobilnym. Choć nie są tak atrakcyjne jak aplikacje, nadal są bardzo skutecznym narzędziem marketingowym. Zaletą SMSów, jest ich dostępność. Linie lotnicze mogą łatwo poinformować swoich klientów o opóźnieniu samolotu, o promocjach, czy nowych usługach.  Ostatecznie, wszystko sprowadza się do wyboru najodpowiedniejszej formy komunikacji, która pozwoli zrealizować cele marki i będzie użyteczna dla obsługiwanych klientów.

Rozwój i pojawienie się nowych typów urządzeń mobilnych, wprowadziło marketing mobilny w erę aplikacji. Wykorzystanie aplikacji jest trendy. Aplikacje mobilne pozwalają klientom uzyskać więcej z marki. Marka musi jednak mieć jasno określone cele i wymierne wskaźniki pozwalające ocenić stopień ich realizacji, takie jak liczba klientów i przychodów uzyskanych z aplikacji. Brak jasno określonych celów, często jest brakującym ogniwem w opracowywaniu strategii marketingowej kanału mobilnego.

Interesującym przykładem wykorzystania technologii mobilnych jest strategia marketingowa firmy Pearl & Dean, wprowadzona w 67 kinach Vue w Wielkiej Brytanii. Stworzona sieć bluetooth, pozwala konsumentom oglądać zwiastuny filmów oraz ściągać muzykę na swoje telefony. Warner Brothers reklamuje w ten sposób swoje najnowsze produkcje. Kanał jest dobrze dopasowany do swoich odbiorców. Dostarcza doznań wysokiej jakości, które budują przyszłe zaangażowanie klientów.

Już nie tylko zwykłe strony WWW

Wydaje się, że nadszedł odpowiedni czas na inwestycje w mobilne strony internetowe. Trudno jest reklamować się w internecie nie posiadając strony WWW. Podobnie jest i w świecie mobilnym. Firmy powinny przynajmniej starać się optymalizować swoje strony WWW dla urządzeń mobilnych.  Według aktualnych danych, liczba użytkowników mobilnego internetu rośnie. Już wkrótce trudno będzie mówić, że jest się obecnym w sieci, jeśli nie udostępni się mobilnej wersji strony WWW.

Mobilne strony internetowe są ważniejsze niż aplikacje. Dan Rosen, szef AKQA Mobile uważa, że pomimo popularności i potencjału aplikacji mobilnych, nie zaspakajają one wszystkich potrzeb marketerów. Aplikacje mobilne działają dobrze, gdy oferują coś użytecznego i zaspakajającego potrzebę. Ludzie grają w gry podczas jazdy autobusem do pracy, wykorzystują mapy do określania trasy, itd. Aplikacje powinny ułatwiać życie ich użytkownikom.

Dan Rosen spodziewa się rozwoju mobilnych usług internetowych opartych na stronach internetowych, które będą dostarczać taką samą jakość, jak aplikacje mobilne. Możliwości mobilnych stron internetowych będą wzrastać wraz z rozwojem przeglądarek internetowych implementowanych w urządzeniach przenośnych.

W mobilnych technologiach bez wątpienia tkwi potencjał. Użytkowników mobilnego internetu będzie przybywać. Urządzenia będą coraz lepiej dostosowane do potrzeb i wygody użytkowników. Widząc potencjał nowych kanałów komunikacji, firmy powinny szukać sposobów zaistnienia na scenie mobilnego internetu.

Autor: Grzegorz Zioło

, , ,

Comments are closed.