Home » Artykuły, PR » Którędy do pracy? Humanista na rozdrożu. Public Relations
Lut
24

Sytuacja studenta, w szczególności słuchacza studiów humanistycznych, nie jest w obecnych czasach godna pozazdroszczenia. Ogromna konkurencja na rynku pracy oraz wysokie wymagania potencjalnych pracodawców, nierzadko sprowadzające się do przysłowiowego już 23 latka z dwoma fakultetami i 10- letnim doświadczeniem, nie wróżą kolejnym rocznikom absolwentów socjologii czy politologii świetlanej przyszłości.

Jedynym remedium na zaistniałą sytuację jest stałe dokształcanie się oraz zdobywanie jak największej ilości cennego doświadczenia zawodowego. Jedną z potencjalnych ścieżek kariery jest niewątpliwie branża w Public Relations. Aby osiągnąć cel w postaci wymarzonego stanowiska, konieczna jest jednak duża doza samozaparcia i zaradności.

Doświadczenie zawodowe zazwyczaj zdobywane jest na stażach i praktykach. W trakcie ich trwania student ma szansę nie tylko rozwinąć swoje umiejętności w dziedzinie Public Relations, ale również przekonać się czy obrana przez niego droga rozwoju zawodowego, jest dla niego najwłaściwsza. I tutaj pojawia się problem. Do legendy wśród akademickiej braci przeszły już bowiem opowieści o nudnych, bezsensownych i niczego konkretnego nie wnoszących praktykach zawodowych, w trakcie których do najambitniejszych zadań młodego adepta należały obsługa kserokopiarki, porządkowanie od lat nie odkurzanych archiwów lub parzenie kawy.

W opinii studentów, prym wśród fundujących tak wątpliwe atrakcje pracodawców, wiodą instytucje państwowe. Praktykant przydzielany jest do takiego miejsca niejako odgórnie, na podstawie umów zawieranych pomiędzy uczelniami, a wspomnianymi wyżej urzędami. W efekcie, bardzo często zdarza się sytuacja, w której pracownicy danej instytucji sami dobrze nie wiedzą, co z taką osobą począć. Aby stworzyć pozory obowiązków, przydzielają delikwentowi mnóstwo mniej lub bardziej sensownych zadań, z których zaledwie część pokrywa się z rzeczywistym programem praktyk studenckich. Oczywiście taka opinia jest w pewnym sensie generalizacją, gdyż z pewnością istnieją także takie placówki państwowe, w których młodzi ludzie mogą nauczyć się naprawdę wiele.

Kolejnym niebezpieczeństwem jakie czyha na każdą osobę poszukującą wymarzonych praktyk zawodowych są firmy traktujące zatrudnionych tam studentów, jak darmową siłę roboczą. Staż w takiej instytucji nie uczy niczego, praktykant pochłonięty jest bowiem wykonywaniem obowiązków, na które innym nie starczyło czasu. W zależności od zapotrzebowania, może on spełniać rolę sekretarki, pracownika administracyjnego lub gońca. W efekcie z zamiaru podnoszenia swoich kwalifikacji oraz praktycznej nauki wymarzonego zawodu nic nie wychodzi.

Z pomocą ambitnym studentom przychodzą uczelniane biura karier, posiadające bogate i stale aktualizowane bazy ofert staży i praktyk, również z branży PR. Biura takie funkcjonują praktycznie przy każdym uniwersytecie czy prywatnej szkole wyższej. Największe z nich, takie jak Biuro Karier Uniwersytetu Warszawskiego, Biuro Karier Uniwersytetu Jagielońskiego czy Biuro Karier Uniwersytetu Śląskiego, pomogły znaleźć wymarzoną pracę, staż lub praktykę, tysiącom absolwentów.

Kolejną możliwością z jakiej skorzystać mogą potencjalni praktykanci, są ogólnopolskie konkursy stażowe. Propozycji dla osób zainteresowanych public relations jest wiele. Niewątpliwie najbardziej znanym z nich jest, organizowany przez PricewaterhouseCoopers oraz Gazetę Wyborczą „Grasz o staż”. W trakcie trwania dotychczasowych piętnastu edycji laureatami zostało ponad 2100 osób, a fundatorami 500 pracodawców. Konkursy tego typu, organizowane są również indywidualnie, przez konkretne firmy, działające w rozmaitych branżach i dziedzinach. Własne programy realizują m.in. Grupa Żywiec, bank Millenium, Maspex, Positive Power i wiele innych.

Na interesującą ofertę praktyk natrafić można również innymi drogami, np. poprzez uważne studiowanie zamieszczonych na portalach internetowych ogłoszeń lub poprzez tzw. „pocztę pantoflową”. Firm oferujących stażystom realną drogę szkolenia swoich umiejętności oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych jest bowiem wiele. W zależności od indywidualnych predyspozycji oraz aspiracji, przed ambitnym studentem stoi przynajmniej kilka ścieżek kariery w branży.

Pierwszym ze sposobów jest niewątpliwie staż w agencji PR. Obecne na rynku firmy, zajmujące się projektowaniem kampanii promocyjnych stale poszukują młodych, kreatywnych i pełnych zapału osób pragnących wesprzeć ich działania. Jedna z nich jest niewątpliwie katowicka agencja PrimePr. Duży zakres odpowiedzialności w trakcie prowadzenia kampanii promocyjnych oraz życzliwy zespół współpracowników gwarantują, że czas spędzony na stażu nie zostanie zmarnowany. Dodatkowym atutem może być możliwość umieszczenia atrakcyjnego wpisu do CV. Praktyka w dobrej agencji PR jest bowiem szansą na znalezienie świetnej pracy w przyszłości.

Innym, nie mniej ciekawym sposobem jest rozpoczęcie stażu w dziale PR różnego rodzaju firm. Pracę tego typu charakteryzują nieco inne standardy od tych wymaganych w trakcie praktyki w agencji public relations. Realizacja jednego, długofalowego projektu, związanego z promocja konkretnej marki dla jednych może być wydawać się atrakcyjna i spowodować ich większe zainteresowanie, dla innych będzie zbyt monotonna.

Jedną z firm, dających szansę młodym zapaleńcom jest niewątpliwie Treco.pl. Portal skierowany do osób zajmujących się na co dzień szeroko pojętą branżą szkoleniową, oferuje swoim praktykantom rzeczywistą drogę rozwoju zawodowego. W trakcie ich odbywania, każda osoba ma szansę na wdrożenie swoich, nawet najbardziej fantastycznych pomysłów oraz pracę na samodzielnie utworzonym stanowisku.

– Ważne jest dla nas, żeby osoby, które do nas trafiają na praktykę otrzymywały faktyczną wartość, nauczyły się jak najwięcej – mówi Olga Koc, Dyrektor Merytoryczny Treco – dlatego dajemy możliwość wyboru działu oraz dokładnego zakresu praktyk. Przygotowujemy również kompleksowy program praktyk, dzięki któremu rozwój Praktykantów będzie jeszcze większy, bardziej świadomy i kompleksowy.

Dominika Matczak, Dyrektor Strategiczny Treco dodaje: Wybierając Praktykantów stawiamy na osoby samodzielne i wiedzące czego chcą – dla takich w naszej firmie jest najwięcej przestrzeni do rozwoju. Najlepszym oferujemy zatrudnienie lub współpracę w ramach określonych zadań.

Możliwości ewentualnych dróg kariery w branży PR jest wiele. Oprócz tych przedstawionych w artykule, istnieją bowiem inne, alternatywne formy realizacji celu jakim jest praca w roli PR-owca. To co najbardziej istotne, wynika z umiejętności i predyspozycji osobowościowych potencjalnego pracownika. Osoba zajmująca się promocją, powinna być bowiem otwarta i komunikatywna oraz pomysłowa i przebojowa. Doskonała znajomość języka polskiego, wyczucie słowa i tzw. lekkie pióro, również predysponują do pracy w tym zawodzie. Połączenie wyżej wymienionych cech i odrobiny szczęścia z pewnością zapewni sukces każdemu, dla kogo branża Public Relations stanowi spełnienie życiowych marzeń i aspiracji.

,

Comments are closed.