Home » Socialmedia » Airbus A380 na Lotnisku Chopina – budowanie społeczności
Kwi
26

Podmiot realizujący:
Lotnisko Chopina w Warszawie (P.P. „Porty Lotnicze”) 

Analiza sytuacji wyjściowej i wyjaśnienie kontekstu:
Należący do Lufthansy największy pasażerski samolot świata – Airbus A380 przybył do Warszawy 19 marca 2011 roku z okazji 40. rocznicy pierwszego rejsu z Frankfurtu do Warszawy, który odbył się 2 kwietnia 1971 roku. Wiadomość o pierwszej wizycie A380 w Polsce rozeszła się szerokim echem wśród fanów lotnictwa. Na portalach związanych z lotnictwem, a także na fanpage’u Lotniska Chopina na Facebooku już na początku marca wrzało, pojawiły się setki zapytań związanych z przylotem A380. Także media interesowały się wizytą największego samolotu świata na warszawskim lotnisku. W związku z ogromnym zainteresowaniem jakim cieszyła się wizyta tego niezwykłego gościa, Lotnisko Chopina postanowiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom fanów lotnictwa i dać im możliwość jak najlepszego przeżycia tego wydarzenia.

 Cele projektu:
Głównym celem projektu było wykorzystanie przylotu A380 do promocji wizerunku Lotniska Chopina jako największego polskiego portu lotniczego przygotowanego na przyjęciei obsługę największych statków powietrznych. Zorganizowane przy okazji wizyty A380 atrakcje miały zbudować pozytywny wizerunek lotniska wśród fanów lotnictwa, zachęcić ich do zaangażowania w komunikację prowadzoną za pomocą social media, a także doprowadzić do wzrostu ilości fanów, którzy w aktywny sposób będą uczestniczyli w działaniach lotniska na Facebook’u. Dodatkowym założeniem było także uzyskanie efektu buzzu przed wydarzeniem oraz po nim, zarówno wśród fanów lotnictwa jak i w mediach tradycyjnych i branżowych. 

Realizacja:
Fanpage Lotniska Chopina na Facebooku został specjalnie przygotowany, tak aby osoby zainteresowane wydarzeniem od razu miały pewność, że trafiły na właściwie źródło informacji. Stworzono specjalną stronę powitalną dedykowaną wizycie A380, a także zdjęcie profilowe informujące o wydarzeniu. Pierwszy kontakt Internauty z fanpagem od razu zwiastował temat przewodni. Utworzono także osobną zakładkę poświęconą A380, w której fani mogli znaleźć wszystkie informacje dotyczące parametrów technicznych maszyny, a także filmy i zdjęcia ukazujące jej wnętrze.Liczba osób, które 19 marca mogły wejść na płytę lotniska była ograniczona ze względów bezpieczeństwa, dlatego na kilka dni przed wydarzeniem został zorganizowany konkurs wiedzy za pośrednictwem lotniskowego fanpage’a oraz bloga. Internauci mogli wygrać 25  wejściówek umożliwiających obejrzenie z bliska lądowania i startu Airbusa, dwadzieścia za pośrednictwem bloga lotniska i pięć na portalu skupiającym spotterów www.lotnictwo.net.pl. Zainteresowanie konkursem przekroczyło najśmielsze oczekiwania organizatorów. Na dwa zadane na blogu pytania nadeszło drogą mailową ponad trzy tysiące odpowiedzi. Kiedy następnego dnia po konkursie jeden ze zwycięzców poinformował lotnisko, że nie może wziąć udziału w wydarzeniu zorganizowano dogrywkę. I ponownie liczba maili zaskoczyła. Około tysiąca osób walczyło o jedną wejściówkę na płytę Lotniska Chopina. Na tydzień przed wizytą A380 profil Lotniska Chopina kipiał od postów, zdjęć i filmów zamieszczanych przez fanów nie tylko z Polski. Informacja o wizycie rozeszła się drogą „szeptaną” po Europie i świecie. Spotterzy umawiali się na wspólne robienie zdjęć na górkach spotterskich wokół lotniska, na Tablicy fani organizowali wspólne dojazdy spoza Warszawy, a także informowali zainteresowanych o tym gdzie najlepiej ustawić się do zrobienia zdjęć. Dla osób, które nie mogły zjawić się na Lotnisku Chopina 19 marca, transmitowano wydarzenie na żywo w zakładce „LIVE” za pomocą streamingu video. Pod ekranem z relacją uruchomiono chat, który pozwalał na bieżąco dzielić się wrażeniami z przylotu A380. Władze Lotniska Chopina zadbały o przygotowanie specjalnej relacji zdjęciowej i filmowej z obsługi Airbusa A380, a także tapet na pulpit. Materiały można było pobrać z Facebooka oraz strony internetowej lotniska. 

Rezultaty:
Liczba fanów Lotniska Chopina wzrosła o ponad 4 tysiące nowych użytkowników. W tygodniu poświęconym wizycie A380 fanpage Lotniska Chopina odnotował blisko 440 tysięcy odsłon postów. Relację na żywo na Facebooku, mimo transmisji wszystkich stacji telewizyjnych, obejrzało jednocześnie ponad dwa tysiące osób, które dodatkowo dzieliły się na bieżąco wrażeniami na specjalnym czacie (w sumie relacja na żywo odnotowała ponad 10 tysięcy odsłon). Wśród nich znalazły się osoby z Czech, Anglii, Stanów Zjednoczonych, Malty, Turcji, Niemiec, Włoch, Islandii, Szwecji czy Węgier. Dzięki temu fanpage Lotniska Chopina trafił do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych profili portów lotniczych na świecie, z większą ilością fanów niż Heathrow, Frankfurt czy Atlanta. Łącznie w obydwu konkursach zorganizowanych przez Lotnisko Chopina otrzymano ponad pięć tysięcy maili. Nagrany przez Lotnisko Chopina film relacjonujący wizytę A380 obejrzało w kanale You Tube ponad 25 tysięcy Internautów. Na temat przylotu A380 pojawiło się ponad 300 publikacji w mediach ogólnopolskich, lokalnych, branżowych oraz w Internecie, w 95% miały wydźwięk pozytywny i neutralny. Atrakcje organizowane na profilu Lotniska Chopina na Facebooku były także zapowiadane w stacjach telewizyjnych: TeleExpress informował o konkursie, w którym można było wygrać wejściówki na płytę lotniska, a TVN Warszawa czy Polsat News zachęcały do oglądania relacji na żywo na fanpage’u portu. 

 Osoby odpowiedzialne za projekt
Sylwester Puczen – specjalista ds. public relations Lotniska Chopina
Dariusz Kłosiński – starszy referent ds. public relations Lotniska Chopina

Biuro  Prasowe Lotniska Chopina               

Comments are closed.